Honden

Tandverzorging voor honden

hond tanden poetsen

Hondentandartsen horen nog wel eens de klacht dat een hond zo uit zijn bek stinkt. Dat is nooit zonder reden. De geur is een combinatie van tandplak, tandsteen, achtergebleven voedselresten en bacteriën. Honden krijgen, net als mensen, last van tandplak, tandsteen en uiteindelijk tandvleesontstekingen en tandproblemen.

Onderzoek regelmatig de mond van uw hond om eventuele tekenen van orale infecties op te sporen.

Een slechte adem is het meest opvallende symptoom, maar let ook op rood, gezwollen of bloedend tandvlees, met een afzetting van geelbruin tandsteen op de tanden en een overmatige productie van speeksel.

Bij acute gingivitis met pijn bij het kauwen kunnen honden hun voedsel uit hun mond laten vallen of gewicht verliezen.

Niet behandelde gebitsproblemen zullen leiden tot ontstekingen, pijn in de bek (kiespijn), en verlies van elementen om nog maar te zwijgen over de geur die uit de bek komt.

Veelal beseffen mensen niet dat een huisdier kiespijn heeft. Uw dier heeft wel een vies gebit maar hij eet nog goed.

Huisdieren zijn erg goed in het maskeren van pijn en het is meestal na de ingreep dat u het verschil ziet. Uw huisdier is dan ineens veel levendiger en vrolijk. Omdat ze simpelweg honger hebben zullen ze ondanks kiespijn blijven eten.

Hoe lang houdt u het uit om uw tanden niet te poetsen? De tanden en het tandvlees van uw hond verdienen een regelmatige verzorging, minstens 3 tot 4 keer per week en liefst elke dag.

Detartraties

Meer dan 80% van de honden en katten krijgt vanaf een leeftijd van twee jaar te maken met ontstekingen in de mondholte.

Met een professionele gebitsreiniging voorkomt u dat uw hond of kat onnodig met pijn in de mond rondloopt en gaat u verdere aantasting van het gebit tegen.

Een afgebroken tand?
Een wortelkanaalbehandeling wordt vaker bij honden dan bij katten uitgevoerd. Gaat het om een hoektand of een scheurkies, dan zal bij honden het advies in de meeste gevallen zijn om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren, omdat dit voor de hond het belangrijke deel van het gebit is.

Extracties

Trekken van tanden. De meest voorkomende reden bij de hond is parodontitis. Dit is tandvleesontsteking door tandplaque.

Ook wanneer een hond zijn tand afbreekt, moet deze behandeld worden. Belangrijke tanden, zoals de hoektanden en kiezen, willen we natuurlijk graag behouden.

Oncologie

Tumoren kunnen overal in het lichaam voorkomen, waaronder in de mond. Tumoren in de mond vormen 6% van alle soorten tumoren.
Wanneer we vermoeden dat de tumor kwaadaardig is, is het verstandig om te starten met het maken van röntgenfoto's van de longen om te kijken of er reeds zichtbare uitzaaiingen zijn.

Orthodontie

Heeft uw hond een hoektand die in het gehemelte prikt? Of kan uw hond de bek niet meer goed sluiten door een afwijkende stand van een tand? Dit kan uw hond veel pijn en ongemak geven, vaak zonder dat u het doorheeft.

Mogelijk kan de stand van de tand gecorrigeerd worden door een orthodontische beugel bij uw hond.

Restauratie

Zelden zie je cariës of gaatjes bij honden. Vaak zijn deze zo ver gevorderd dat extractie de enige optie is. Maar soms kunnen we de tand behandelen zoals bij mensen: vullen en terug afwerken.
Ook glazuurdefecten ( aangeboren of verworven ) kunnen we wegwerken door restauratie.

Trauma

Honden spelen graag met stokken en takken. En baasjes vinden het zelf vaak ook leuk. Interactie met de hond, die gelijk lekker in beweging is.
Het kan echter heel vervelend aflopen als een hond stoktrauma oploopt.