Snijtanden

Snijtanden bij konijnen

Extractie konijn

Bij sommige konijnen is de stand van de snijtanden zo afwijkend dat ook door middel van slijpen geen normale stand meer gerealiseerd kan worden. Dat zou dan betekenen dat de tanden om de paar weken ingekort moeten worden. Het is in zo'n geval beter om de snijtanden onder sedatie te trekken.

Qua kosten moet u rond de 150 -200 euro rekenen bij een konijn jonger dan 2 jaar. Als een konijn ouder is dan 2 jaar dan maken we voor de zekerheid eerst een röntgenfoto om te zien of de tanden wel te trekken zijn. Qua kosten moet u dan rond de 200 - 250 euro rekenen. Bij een konijn van meer dan 3 kg wordt de prijs hoger, omdat we dan grotere hoeveelheid medicijnen moeten voorschrijven.

Gaat het altijd goed?

Een enkele keer zie je dat er weer een tand aangroeit nadat deze getrokken is, omdat wortel (= pulpa) dan niet meegekomen is. We controleren dan ook altijd de getrokken tand of deze intact is (je ziet in de tandwortel de pulpa = weefsel) of dat de wortel is blijven zitten (je ziet een lege tand).

Post operatieve zorg

Om ervoor te zorgen dat het konijn bij thuiskomst geen pijn krijgt geven we een pijnstiller mee  (een nsaid voor een aantal dagen). Ook wordt er voor een paar dagen een dwangvoermiddel meegegeven. Zonder snijtanden kunnen konijnen prima eten. Het eten, zoals het hooi en groentes, moet alleen wel in wat kleinere stukjes worden aangeboden gedurende de 1e dagen. We laten zachte groentes en/of gras geven dat het konijn makkelijk kan pakken zonder tanden en garde groentes zoals wortels worden klein gesneden aangeboden.