Orthodontie
hond

Beugel bij honden

Orthodontie bij hond

Heeft uw hond een hoektand die in het gehemelte prikt? Of kan uw hond de bek niet meer goed sluiten door een afwijkende stand van een tand? Dit kan uw hond veel pijn en ongemak geven, vaak zonder dat u het doorheeft.

Mogelijk kan de stand van de tand gecorrigeerd worden door een orthodontische beugel bij uw hond.

Belangrijk! Wij streven geen esthetische schoonheid na enkel pijnvrije functionaliteit! Aangezien deze problemen vaak een erfelijke ondergrond hebben raden wij verdere fok met deze dieren ook ten stelligste af!

Wanneer is dit nodig?

Tijdens het doorkomen van het blijvende gebit bij de hond is het mogelijk dat er één of meerdere tanden in een verkeerde stand komen te staan. Dit kan veel ongemak of zelfs pijn veroorzaken.
Soms kan er, door een afwijkende stand van een hoektand, een gat ontstaan in het gehemelte van de hond. Of is het zelfs onmogelijk om de bek op de juiste wijze te sluiten.

Hoektand prikt in het gehemelte.

Het is niet altijd duidelijk wat de oorzaak is van een prikkende hoektand in het gehemelte van uw hond. Vaak is het een blijvende melktand die de hoektand tijdens het wisselen de verkeerde richting in gedwongen heeft. Soms kan het ook veroorzaakt worden door een te nauwe of te korte onderkaak.

Gelukkig is het mogelijk om in sommige gevallen door middel van een beugel de verkeerde stand te corrigeren. Neem hiervoor op tijd contact op met een dierenarts. Sommige correcties kunnen alleen vlak na het wisselen plaatsvinden.

Beugel stappenplan

Stap 1: Het tandheelkundig consult

Zoveel honden, zoveel gebitten. Of een afwijkende stand te corrigeren is, hangt van veel factoren af. Per gebit moet dan ook bekeken worden of een correctie met een beugel haalbaar is en wat de mogelijkheden zijn.

Stap 2: Het plaatsen van de beugel

Het plaatsen van de beugel bij uw hond gaat onder verdoving. Hierbij wordt de beugel heel secuur met composiet wordt vastgezet en gemodelleerd in de mond. Afhankelijk van het type beugel, krijgt u instructies mee naar huis. Regelmatig controleren is nu heel belangrijk.

Stap 3: Het verwijderen van de beugel

De beugel wordt pas verwijderd als het gebit gedurende 2 tot 3 weken in de juiste stand staat. Na het verwijderen van de beugel wordt het gebit gereinigd en gepolijst.

Orthodontie bij hond

Hond met beugel: waarop letten

Net als bij mensen kan een beugel in het begin veel last geven. Dit komt doordat de beugel druk uitoefent op de tanden of kiezen. Dit kan voor uw hond pijnlijk zijn, met name bij het eten. U kunt aan het begin wat meer zacht voedsel geven, zodat uw hond minder last heeft bij het kauwen. Na enige dagen gaat het eten vaak makkelijker.

Uw hond mag met de beugel niet op harde voorwerpen kauwen, zoals een bot of een tak. Hierdoor kan de beugel losraken. Mocht dit toch gebeuren, dan kan de beugel weer vastgezet worden.

Beugel hond: kosten

De kosten van het plaatsen van een beugel bij uw hond hangen af van het type beugel en het probleem. Uw dierenarts kan u aangeven op welke kosten u kunt rekenen bij uw hond. Neem contact op voor advies en een mogelijke prijsindicatie.

Alternatieven voor een beugel

Is een beugel geen optie bij uw hond? Soms is baltherapie dan een mogelijkheid. Ook kunnen we uw dier mogelijk helpen met het inkorten van tanden, gevolgd door een pulpa overkapping (zie ook wortelkanaalbehandeling: Vitale pulpa overkapping). Tot slot kan het trekken van bepaalde tanden soms uitkomst bieden. Vraag uw dierenarts naar de mogelijkheden bij uw hond.